سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 RSS  | خانه | شناسنامه | پست الکترونیک | پارسی بلاگ | یــــاهـو
اوقات شرعی

بهمن 1386 - پیاده رو خاطرات

پیشرفت ایران، پیشرفت بشر (سه شنبه 86/11/23 ساعت 2:23 عصر)

هفته قبل رییس جمهور در مراسم پرتاب موشک کاوشگر ایرانی به فضا، آنرا گامی در جهت پیشرفت بشریت دانست. اگر چه این جمله در وهله اول آدم را به یاد جمله نیل آرمسترانگ، فضانورد آمریکایی می اندازد که موقع قدم گذاشتن بر سطح کره ماه بعنوان اولین کسی که پایش به آنجا می‏رسد گفت «این گام کوچکی برای من و گام بزرگی برای بشریت است»، با این حال فکر می‏کنم حق با آقای رییس جمهور است. دستاوردهای فنی همیشه از لایه‏های مختلفی عبور کرده‏اند، کسی تئوری‏ای ارائه کرده است که امکان خاصی را نشان می‏دهد (یا وجود یک نوع فرآیند خاص را نشان می‏دهد بدون اینکه آنرا بطور عملی به اثبات برساند)، دیگری شاید ده‏ها سال بعد برای اولین بار ماشینی که بر اساس این تئوری کار می‏کند را عملا اختراع می‏کند و می‏سازد. دیگرانی سال‏ها بعد تلاش می‏کنند این اختراع را بصورت گسترده‏تر تولید کنند و نهایتا مردمی که تصمیم می‏گیرند از ماشین جدیدا تولید شده به نحو دلخواه خودشان در زندگی روزمره استفاده کنند. همه این مراحل بخشی از پیشرفت فنی است حتی شاید بتوان گفت مراحل آخرش مهمتر از مراحل اولیه است. فناوری فضایی لااقل چند قرن است که در تئوری وجود دارد. تا جایی که ژول ورن کتاب سفر به ماه را در قرن نوزدهم می‏نویسد و باشگاه‏های مردمی متعددی در آلمان آن روزها برای گرد آمدن علاقمندان به سفرهای فضایی وجود داشت. بالاخره آلمان اولین کشوری بود که موشکی را اختراع کرد که بعدها وقتی به دست دشمنانش افتاد با آن توانستند به فضا بروند. با این حال فضا تاکنون عرصه‏ای بشدت انحصاری و گرانقیمت بوده است که بیشتر در راستای سلطه بین‏المللی ابرقدرت‏ها مورد استفاده قرار گرفته و غیر از معدود دوستان غرب و شرق کسی به آن راه نداشته است. ازین زاویه دستیابی هر کشور تازه‏ای به مرزهای فضا نویدی برای همه مردم جهان مخصوصا مغضوبین و مستضعفین آنهاست. اگر ما فضا را فتح نمی‏کردیم مسلما قدرت‏های فضایی تبدیل به یک کلوپ انحصاری‏تر و ظالمانه‏تری می‏شد، قیمت‏ها مسلما با ورود کشورهای جدید به باشگاه فضایی کاهش خواهد یافت، تحریم‏ها کمرنگ خواهد شد و از شدت انحصارها کاسته خواهد شد. نگاه کنید به ماجرای هسته‏ای و اعراب خوش‏نشین منطقه. امیر امارات ادعا کرده بود که ما برنامه هسته ای راه می‏اندازیم و غنی‏سازی نمی‏کنیم تا ایران شرمنده شود! در پاسخ این بنده خدا باید گفت اگر نبود مقاومت و ایستادگی ایران امروز کسی حاضر نبود برای ایجاد توازن منطقه‏ای با ایران به شما نیروگاه اتمی بدهد. اصلا شما که مرزهای‏تان با اسراییل اینقدر نزدیک است و چند بار هم جنگیده اید به خواب هم می‏دیدید که قدرت‏ها برای اهدای فناوری هسته‏ای به شما صف بکشند؟ امروز ایران عدم توازن هسته‏ای در خاورمیانه را که بسود اسراییل در جریان بود شکسته است و کار را به جایی کشیده است که فلسطینی‏ها با عملیات شهادت‏طلبانه در دیمونای اسراییل تبدیل به یک تهدید هسته‏ای برای اسراییل شده‏اند! البته از اعراب و مخصوصا سران‏شان انتظاری نیست بیشتر روی سخن با مردم ایران است. درسی که باید گرفت و مسئولین نیز بخوبی آموخته‏اند این است که در بلندمدت استقلال و آزادی جز با پیشرفت ‏علمی آن هم از نوع پیشرفته‏ترین‏هایش بدست نمی‏آید. نه تنها دفاع بلکه اقتصاد ما و فرهنگ و عزت ما، و اتحاد داخلی در کشور منوط به حفظ جریان پیشرفت علمی است.


  • نویسنده: فرزان حدادی

  • نظرات دیگران ( )
  • سیاست داخلی

    شکاف اصلی (دوشنبه 86/11/15 ساعت 3:54 عصر)

    بخشی از صحبت‏های دیروز دکتر علی لاریجانی در دانشگاه الزهراء برای من یک تم آشنا بود، ایشان گلایه کرده بود که «گروهی در کشور اعتقاد دارند حزب از دستاوردهای مدرنیته غرب است و ما در ایران نیازی به حزب نداریم»، سپس به بحث لزوم پیشرفت با زمانه و لزوم سازماندهی مدنی در کشور پرداخته بود. فارغ ازینکه این صحبت‏ها بیشتر به تصمیم ایشان برای تاسیس یک حزب سیاسی پس از انتخابات مربوط است تا اینکه یک دغدغه آکادمیک باشد فکر می‏کنم این موضوع نشاندهنده یک پرسش اساسی در سپهر سیاست ایران است. لااقل از صد سال و بلکه دویست سال پیش سوال اساسی در زندگی ایرانی چگونگی برخورد با پیشرفت سریع غرب و بطور کلی ایدئولوژی مدرنیته غربی بوده است. از آنجا که تمام ابعاد زندگی انسان ایرانی (بطور کلی شرقی) متاثر از برتری کوبنده غرب در تمام ابعاد اقتصادی، نظامی، فنی، فرهنگی و غیره بوده است لاجرم سیاست ایران که باید سرجمع تلاش‏های تک‏تک مردم برای فائق آمدن بر مشکلات و حرکت بسوی افق‏های برتر باشد نیز بیش از هر چیز پاسخی به نسبت سنت و مدرنیته بوده است. این شکاف اصلی در دوره قاجار بشکل تحول‏خواهی مردم+روشنفکران+روحانیت در مقابل تصلب ساختار حاکمیت قاجار جلوه کرد که به تنش‏ها و انقلاب‏های متعدد در نهضت مشروطه انجامید، با این وجود جناح پیروز در این نهضت بزودی دوباره حول محور اصلی دچار شکاف شد، گروهی مدرن‏تر از خود غربی‏ها شدند و گروهی در ادامه راه تردید کردند و خود را عقب کشیدند. پس از آن، دوره پهلوی دوره حاکمیت بی‏قید و شرط نوگرایان و متجددین بود در حالی که اپوزیسیون نظام بدست گروه‏های مخالف تجدد از جمله مذهبی‏ها قرار داشت، مثال بارز این طیف آل احمد است، اولین کسی که در ایران به «معمای ماشین» پرداخت و در کتاب غربزدگی یکی از نخستین آثار کلاسیک ضد مدرن ایران را پدید آورد. شکاف اصلی میان تجددطلبی و سنت‏گرایی هنوز هم در ایران کاملا فعال است و نیروهای سیاسی را (بنظر من) بهتر می‏توان بر این اساس دسته‏بندی کرد تا بر اساس اصولگرایی و غیره. البته برای انتخاب میان سنت و مدرنیته نباید عجله کرد چرا که اگر این سوال پاسخ روشن و قاطعی داشت بسیار پیش از این جدال بر سر آن به پایان رسیده بود و امروز مساله سیاست ما چیز دیگری بود، با این حال شاید بهتر باشد بگوییم پایی در سنت داشتن و دستی در تجدد (با وجود تضاد دائمی که می‏آفریند) برای حال فعلی ما بهتر است، چرا که پذیرش دربست تجدد که هدیه غرب متخاصم است معنایی جز تسلیم فرهنگی ندارد، گو اینکه چشم بستن بر دستاوردهای تجدد نیز محال است. باز گذاشتن هر دو راه چه بسا امکان انتخاب راه‏حل‏های واقعی در زندگی را برای ما افزایش می‏دهد و منبعی بکر از نوآوری‏های بومی در اختیار ما قرار می‏دهد که در جهان یگانه برای ماست.
  • نویسنده: فرزان حدادی

  • نظرات دیگران ( )
  • سیاست داخلی

    قدرت انسانی در غزه (دوشنبه 86/11/8 ساعت 9:34 صبح)

    حمله هوایی به غزهاز قدیم گفته‏اند قدرت زور قدرتی برای بکار نگرفتن است چرا که بیشتر از آنکه اعمال خشونت صدمه‏زننده باشد تهدید به اعمال آن است که می‏تواند ترسناک باشد و منجر به تغییر رفتار دشمن شود. به مجرد اینکه این خشونت اعمال شد طبع انسانی که یک مکانیسم انطباقی است بسمت تطبیق خود با خشونت و تحمل و پذیرش آن میل می‏کند و کم‏کم ترس‏ها زایل می‏شود و حالتی در انسان پدید می‏آید که نام آنرا «شجاعت» می‏گذاریم. کسی که تا بحال زخمی نخورده می‏ترسد اما کسی که بارها زخم خورده بی‏باک است و تحمل می‏کند. بنابراین اعمال قدرت پایان نافرجام برای قدرتمند است و این همان چیزی است که در غزه جریان دارد. تا زمانی که تهدید به محاصره بود عزم‏ها و اراده‏ها به محک آزمون گذاشته می‏شد و مردم شاید مجبور بودند با بیم‏ها و امیدهای خود بسر برند اما اکنون که مشت آهنین فرود آمد افسانه قدرت اسراییل به پایان رسیده است. نیرویی که در اثر محاصره نوار غزه در حال آزاد شدن است توان درونی میلیونها انسان از خود گذشته است که دیگر تهدیدات دشمن بر آنان کارگر نیست و چیزی ندارند که از دست بدهند آنها با سلاح ایمان و شهادت تجهیز شده‏اند و قدرتی دریاگونه‏ای یافته‏اند که هر دم قادر است تمامی محاسبات را درهم ‏بریزد و واقعیتی نو خلق کند. ازینرو تحولات اخیر غزه را می‏توان به حق انقلابی بزرگ تلقی کرد و نشانه این انقلاب هم چیزی جز نیروی جمعی و خلاق فلسطینی‏ها نیست. شکستن دیوار حایل با مصر تنها تجلی اول این انقلاب است کاری که به جهان نشان داد می‏توان و باید آینده را متعلق به ملت رانده شده فلسطین دانست ملتی که اکنون پشت دیوارهای ضعیف تجمع کرده و با فشار زیاد آماده گذشتن از مرزهای ساختگی‏ای است که بر او تحمیل کرده‏اند. ضعیف آن کسی است که سال‏ها مجبور است پشت دیوار مخفی شود و قوی آن کسی است که آماده است تا در زمانی به کوتاهی انفجار یک بمب دست‏ساز کنار دیوار، از دیوار بگذرد و پا به سرزمین خود گذارد. برنده بزرگ حوادث یکی دو سال اخیر دولت حماس است که با مقاومت در برابر فشارهای عظیم بین‏المللی، نظامی و سیاسی آبدیده شده است و لیاقت و کارایی خود و همبستگی‏ و وفاداری مردم را به خود به اثبات رسانده است. حماس اکنون یک دولت زمان جنگ است با همه محبوبیت تاریخی‏ای که دولت‏های زمان جنگ برای نسل‏ها به آن دست می‏یابند. بی‏دلیل نیست که دیگر اکنون سخنی از کرانه باختری و دولت شکست خورده مستقر در آن نمی‏شنویم چرا که آنها با محاصره نوار غزه به زباله‏دان تاریخ پرتاب شدند، آینده از آن حماس است.
  • نویسنده: فرزان حدادی

  • نظرات دیگران ( )
  • سیاست داخلی

    متخصصان و دولت در ایران (دوشنبه 86/11/1 ساعت 3:57 عصر)

    اخیرا سخنرانی‏هایی با موضوعات فنی در دانشکده‏مان برگزار می‏شود که در آنها اساتید هر بخش درباره موضوعات تخصصی‏شان صحبت می‏کنند. دو تا از این سخنرانی‏ها برایم خیلی جالب بودند. یکی مربوط بود به استاد درس شبکه که شرکتی هم تاسیس کرده بود و کار مهمی در زمینه انتقال اطلاعات از طریق فیبر نوری انجام داده‏اند و دیگری هم استاد درس الکترونیک 3مان که شرکتی تاسیس کرده و اخیرا طراحی یک آی‏سی GPS را انجام داده‏اند. چیزی که هر دو مورد تاکید قرار می‏دادند این بود که در ایران سرمایه‏گذاری در زمینه کالاهای تولید انبود و مصرفی به صرفه نیست و شرکت‏های ایرانی با وجود استعدادهای زیادی که دارند بیشتر در زمینه پروژه‏های با مقیاس کم کار می‏کنند. علت اصلی هم نبود فناوری میکروالکترونیک ساخت آی‏سی در کشور است. از طرفی استاد خودم که زمانی دعوت شده بود مدیریت شرکت دولتی عماد متولی ایجاد فناوری میکروالکترونیک در کشور را در اختیار بگیرد و رد کرده بود توجیهش این بود که ایجاد این فناوری پرهزینه در ایران به صرفه نیست. به گمان من همه این اساتید درست می‏گویند. ایجاد فناوری استراتژیک میکروالکترونیک در ایران به صرفه نیست چون مشتری اندکی برای ساخت آی‏سی در ایران هست و مشتری کم است چون صنعت طراحی آی‏سی پا نگرفته است درست به این دلیل که فناوری‏اش نیست. یکی باید این حلقه را بشکند و تنها کسی که چنین توانی دارد دولت است. دولت می‏تواند با ایجاد تقاضای تضمین شده و تامین سرمایه به ایجاد فناوری کمک کند تا صاحبان دانش طراحی که در ایران فراوانند از دانش‏شان استفاده کنند تا به روزی برسیم که نگویند ما تنها 300 میلیون دلار واردات تلویزیون LCD داریم.


  • نویسنده: فرزان حدادی

  • نظرات دیگران ( )
  • سیاست داخلی

    بهمن 1386 - پیاده رو خاطرات
    فرزان حدادی
    فرزان حدادی، 29 ساله، ساکن تهران. دانشجوی مهندسی برق، گرایش مخابرات، دانشگاه شریف.

  • بازدیدهای این وبلاگ
  • امروز: 4 بازدید
    دیروز: 8 بازدید
    کل بازدیدها: 232427 بازدید

  • پیوندهای روزانه
  • » تمامش کن اوباما ! (فارس) [121]
    » نگاه میر حسین به اقتصاد (فارس) [117]
    » راز تونل‏های غزه (فیگارو) [204]
    » بمب گوگلی برای غزه [85]
    » تنها ایران می‏تواند به برتری غرب خاتمه دهد (رابرت بائر) [111]
    » جراحی قلب گرانتر از متوسط جهانی (الف) [318]
    » درباره اجتهاد، تقلید و مرجعیت (هاشمی) [112]
    » حملات بمبئی عملیات مخفی سرویس‌های اطلاعاتی (بارنز) [89]
    » مهاجرین و قدرت آینده اروپا (الف) [62]
    » تحلیلی بر شکل‏گیری حزب‏الله (فارس) [84]
    » مبانی قحط‏الرجال (واژگون) [90]
    » توسعه ویکی‌پدیای فارسی، وظیفه ملی (الف) [142]
    » نقدی بر فیلم کنعان (الف) [68]
    » تلفن همراه خطرناکتر از سیگار (الف) [93]
    » کالبدشکافی بحران موسسات مالی امریکا (الف) [179]
    [آرشیو(48)]

    " style="width:110" onfocus="this.select()" autocomplete=off contenteditable=true />

  • اخبار و تحلیل

  • کیهان
    خبرگزاری فارس
    خبرگزاری مهر
    رجا نیوز
    الف

  • لینک دوستان

  • خاطرات خصوصی من
    پاسداران
    خاکریز
    عقل سرخ
    مطالعات فرهنگی
    واژگون
    بیم موج
    خبرنگار مسلمان
    اشراق
    سیاست خارجی
    حریم یاس
    دولت اسلامی
    پیاده رو خاطرات در پرشین بلاگ
    کلمه

  • مطالب بایگانی شده