سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 RSS  | خانه | شناسنامه | پست الکترونیک | پارسی بلاگ | یــــاهـو
اوقات شرعی

تحولات هسته‏ای - پیاده رو خاطرات

تحولات هسته‏ای (پنج شنبه 85/8/11 ساعت 2:15 عصر)

ایران در پرونده هسته‏ای ر ویکرد جدیدی اتخاذ کرده است. بر مبنای سیاست جدید ایران از تصویب مکانیسم ماشه که بر مبنای آن در صورت صدور هرگونه قطعنامه تحریمی توسط شورای امنیت ایران بطور خودکار از معاهده منع گسترش خارج می‏شد خودداری می‏کند. همچنین مقامات ایرانی تنها با زبانی مبهم طرف مقابل را به اقدام تلافی‏جویانه تهدید می‏کنند بدون اینکه صراحتا به نوع این اقدامات اشاره‏ای بکنند. البته بارها از لسان مقامات رده پایین اعلام شده که این واکنش چیزی جز خروج از معاهده نخواهد بود. ایران قصد دارد صبر در پیش بگیرد و هرگاه چنین قطعنامه‏ای به تصویب رسید واکنش خود را آغاز کند. بلافاصله پس از آن مجلس درخواست سه فوریت برای بررسی طرح خروج از ان‏پی‏تی در صحن علنی خواهد کرد و ایران ظرف چند روز خارج خواهد شد.

آمریکا و دنباله‏های داخلی‏اش سکوت و ابهام فعلی را نوعی انفعال ارزیابی کرده‏اند و تصور می‏کنند مقامات ایرانی دچار تردید شده‏اند. علی‏رغم این طرز فکر باید گفت منافع عالی ایران و اسلام در این است که ایران از معاهده خارج شود و برای انجام این کار هیچ شرایطی بهتر از صدور یک قطعنامه تحریمی ضعیف و غیرقانونی در شورای امنیت وجود ندارد. ایران در شرایطی که تا پیش از صدور قطعنامه هیچ واکنش شدیدی بروز نداده باشد و بلافاصله پس از آن خشم خود را ابراز نماید می‏تواند بیشترین حمایت افکار عمومی بین‏المللی را در مساله هسته‏ای بدست آورد و به حیثیت آمریکا بعنوان رهبر تلاشهای تحریمی ضربه جدی وارد کند. برای اطمینان خاطر مقامات غربی در این مورد کافی است به این نکته اشاره کنیم که پس از تلاشهای تفرقه‏افکنانه ناکام رفسنجانی که با موج محکومیت داخلی و حتی بین‏المللی مواجه شد رهبر انقلاب رفسنجانی و احمدی‏نژاد را بعنوان دو سخنران نماز جمعه روز قدس معرفی کرد و آنها بطور ضمنی اتحاد مسئولان برای مقابله با شورای امنیت را بنمایش گذاشتند. احمدی نژاد مثل همیشه با قاطعیت تهدیدات خودش را تکرار کرد و هاشمی هم با برگزیدن موضوع نقض حقوق بشر در فلسطین تاکید کرد که سازمان‏های بین‏المللی مشروعیتی ندارند. نکته جالب توجه در روز قدس این بود که ظاهرا بیان موضع جمهوری اسلامی درباره مساله فلسطین بیشتر به احمدی نژاد سپرده شده بود تا هاشمی.

نکته‏ مهم در مورد دانش هسته‏ای این است که وقتی برنامه هسته‏ای در کشوری براه می‏افتد دقیقا هیچ راهی برای متوقف کردن آن نیست مخصوصا اگر بومی باشد. در این راستا هرگونه فشار سیاسی یا اقتصادی و از همه بدتر نظامی تنها توجیه برنامه هسته‏ای را افزایش می‏دهد و آنرا بیشتر بسمت امنیتی شدن سوق می‏دهد. با این نگرش تصور می‏کنم مانورهای نظامی تازه آمریکا در منطقه را بیشتر باید در چارچوب خرید آبرو برای آمریکا و متحدینش ارزیابی کرد تا هر چیز دیگر. در این مورد خوب است به شکل خیلی رمانتیک مانور مورد نظر توجه کنیم. معمولا در مانورها بمب می‏ترکانند و موشک هوا می‏کنند. اما این دفعه چند تا کشتی تا بن دندان مسلح یک کشتی باربری را تعقیب می‏کنند و بطور کاملا قهرمانانه‏ای آنرا متوقف می‏کنند! کاملا مشخص است که این بیشتر نوعی نمایش است تا رزمایش واقعی. قصد دارند در عرصه بین‏المللی وانمود کنند که هنوز آمریکا کنترل اوضاع را در دست دارد. قطعنامه در دست بررسی را نیز باید در همین چارچوب دید. آمریکا با وجود علم به اینکه این قطعنامه باعث محکمتر شدن موضع ایران می‏شود آنقدر در موضع ضعف قرار گرفته که مجبور به انجام چنین مانورهایی است.


  • نویسنده: فرزان حدادی

  • نظرات دیگران ( )

  • تحولات هسته‏ای - پیاده رو خاطرات
    فرزان حدادی
    فرزان حدادی، 29 ساله، ساکن تهران. دانشجوی مهندسی برق، گرایش مخابرات، دانشگاه شریف.

  • بازدیدهای این وبلاگ
  • امروز: 7 بازدید
    دیروز: 38 بازدید
    کل بازدیدها: 233088 بازدید

  • پیوندهای روزانه
  • » تمامش کن اوباما ! (فارس) [121]
    » نگاه میر حسین به اقتصاد (فارس) [117]
    » راز تونل‏های غزه (فیگارو) [204]
    » بمب گوگلی برای غزه [85]
    » تنها ایران می‏تواند به برتری غرب خاتمه دهد (رابرت بائر) [111]
    » جراحی قلب گرانتر از متوسط جهانی (الف) [318]
    » درباره اجتهاد، تقلید و مرجعیت (هاشمی) [112]
    » حملات بمبئی عملیات مخفی سرویس‌های اطلاعاتی (بارنز) [89]
    » مهاجرین و قدرت آینده اروپا (الف) [62]
    » تحلیلی بر شکل‏گیری حزب‏الله (فارس) [84]
    » مبانی قحط‏الرجال (واژگون) [90]
    » توسعه ویکی‌پدیای فارسی، وظیفه ملی (الف) [142]
    » نقدی بر فیلم کنعان (الف) [68]
    » تلفن همراه خطرناکتر از سیگار (الف) [93]
    » کالبدشکافی بحران موسسات مالی امریکا (الف) [179]
    [آرشیو(48)]

    " style="width:110" onfocus="this.select()" autocomplete=off contenteditable=true />

  • اخبار و تحلیل

  • کیهان
    خبرگزاری فارس
    خبرگزاری مهر
    رجا نیوز
    الف

  • لینک دوستان

  • خاطرات خصوصی من
    پاسداران
    خاکریز
    عقل سرخ
    مطالعات فرهنگی
    واژگون
    بیم موج
    خبرنگار مسلمان
    اشراق
    سیاست خارجی
    حریم یاس
    دولت اسلامی
    پیاده رو خاطرات در پرشین بلاگ
    کلمه

  • مطالب بایگانی شده