سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 RSS  | خانه | شناسنامه | پست الکترونیک | پارسی بلاگ | یــــاهـو
اوقات شرعی

بهمن 1385 - پیاده رو خاطرات

وحدت اصولگرایان : توفیق اجباری (چهارشنبه 85/11/4 ساعت 7:2 عصر)

مدتی است فضای کشور آرامش خوبی پیدا کرده است و اختلافات میان اصولگرایان نیز کاهش پیدا کرده است. حالتی که می‏توان آنرا نوعی اتحاد مجدد اصولگرایان دانست، آن هم درست در زمانی که هیچ کس انتظار آنرا نداشت. اما چه عاملی باعث بوجود آمدن وضعیت فعلی شده است؟ ابر و باد و مه و خورشید و فلک دست به دست هم دادند و خدا خواست تا کشور بتواند از شرایط خطرناک سیاسی که روی داده بود گذر کند. در این میان نقش عامل خارجی نیز پررنگ بود.

اصولگرایان منهای دولت در بازه زمانی پس از انتخابات حملات شدیدی را علیه دولت تدارک دیدند اما بی‏اعتنایی کامل دولت به این تلاش‏ها باعث تضعیف آن شد. آنها در دو ماه گذشته با ارتکاب اشتباهات پیاپی در واقع عدم بلوغ سیاسی خود را به نمایش گذاشتند. در شورای شهر خصوصی‏سازی گسترده باعث اعتراض مردم و انزوای قالیباف شده است. از سوی دیگر در مجلس شورای اسلامی طرح‏های بی‏ارزش فوریتی و لفاظی‏های سیاسی بر علیه دولت این شبهه را بوجود آورده است که مجلس هفتم هم مانند مجلس ششم به سیاسی‏کاری پرداخته است. تصویب طرح‏های مساله‏داری که مکررا از سوی شورای نگهبان بدلیل مخالفت بدیهی با قانون اساسی رد می‏شوند و معطل گذاردن شماری از لوایح مهم قضایی و اداری باعث شده است سرمایه سیاسی این جریان کاهش شدیدی را تجربه کند. مخالفت‏های تندروانه با دولت تا جایی اوج گرفت که در میان نیروهای این جریان در مورد عقلانیت راهی که می‏روند سوال بوجود آمد و نهایتا باعث توقف این روند شد و اکنون شماری از رسانه‏ها و اعضای این جریان بدلیل عجله در مطرح کردن خودشان بعنوان مخالفان بنیادی دولت، مشروعیت و محبوبیت خود را از دست داده‏اند. از سویی دیگر دولت بر اثر تحولات روزهای اخیر در موضع قویتری قرار گرفته است. کشمکش بر سر اقدامات جزئی دولت از جمله مساله ساعت کار بانکها و نهایتا ملزم شدن دولت به تغییر رویه، تصویر دولت در افکار عمومی را بهبود بخشید. دولت با مطرح شدن بحث افزایش قیمت مسکن نه تنها تضعیف نشد بلکه با بهره‏گیری از فضاسازی مخالفین برای تشریح اقدامات اساسی خود در این زمینه محبوبیت تازه‏ای کسب کرد. اکنون مردم بیش از آن که بخاطر گرانی مسکن دولت را سرزنش کنند از دولت انتظار پیدا دارند که اقدام قاطع انجام دهد. حسن ختام بازسازی وجهه دولت در تنظیم لایحه بودجه‏ای بواقع غافلگیر کننده بود که عقلانیت سیاسی و اقتصادی در آن موج می‏زند و آرمانگرایی دولت را با محافظه‏کاری مجلس پیوند داده است.

در کشاکش مسائل داخلی آنچه آب سردی بر اختلافات داخلی ریخت اقدامات دشمن خارجی بود. تصویب قطعنامه تحریم شورای امنیت نگاه‏ها را از مشکلات داخلی به مسائل خارجی معطوف کرد. مردم ایران متوجه شدند که غرب بطور جدی قصد ایجاد مشکل برای ما دارد. اکنون جامعه ایران را می‏توان به هواپیمای مسافربری‏ای تشبیه کرد که در میانه راه به مسافران اطلاع داده می‏شود که هوای طوفانی در پیش رو داریم. کمربندها بسته شده است و قهرا وقتی همه روی صندلیهای خود قرار بگیرند دیگر مجالی برای بی‏نظمی‏های سابق باقی نمی‏ماند. پس از صدور قطعنامه نیز اقدامات آمریکا در تشکیل ائتلاف منطقه‏ای بر ضد ایران که با واکنش بی‏سابقه مقامات ایرانی مواجه شد و همچنین عملیات ایذایی آمریکا در عراق بر ضد ایران تنها باعث تحکیم اتحاد مردم ایران شده است.

اکنون شاید بتوان طرح دشمن برای آفریدن شایعات مختلف در جامعه را در راستای ایجاد دوباره تشویش و کاستن از وحدت میان مردم دانست. عملکرد مذبوحانه دشمن تنها نشاندهنده ابعاد عظیم شکست آنها در بی‏ثبات کردن ایران از طریق منازعات سیاسی است. ازینرو افشای شایعات و ابطال آنها می‏تواند پیروزی‏های ملت را تداوم بخشد و دشمن را بیش از پیش در موضع ضعف قرار دهد.


  • نویسنده: فرزان حدادی

  • نظرات دیگران ( )
  • سیاست داخلی

    مداخله نظامی (دوشنبه 85/11/2 ساعت 2:21 عصر)

     رسانه‏های غربی سر و صداهای زیادی درباره احتمال اقدام نظامی آمریکا بر علیه ایران مطرح کرده‏اند. پس از اعلام راهبرد جدید بوش و دستگیری دیپلمات‏های ایرانی در عراق تبلیغات در مورد این مساله افزایش پیدا کرده است. برای اطمینان در اینجا لازم است بگوییم لااقل در نیم قرن گذشته و از زمانی که فناوری هسته‏ای پا به عرصه وجود گذاشت هیچ‏گاه یک ابرقدرت با یک کشور بالقوه هسته‏ای درگیر نشده است. درگیری با کشوری که دانش هسته‏ای را بدست آورده است و در صورت اراده کردن قادر است ظرف مدت کوتاهی به سلاح هسته‏ای مسلح شود کار بیهوده‏ای است. با اینگونه کشورها معمولا از طریق تلاش برای محدود کردن نفوذشان از طریق حمله به همپیمانانشان برخورد می شود، مانند آنچه در جنگ 33 روزه لبنان روی داد. مقامات آمریکایی کاملا آگاه هستند که ایران در حال حاضر (بقول نیکلاس برنز) در وضعیت دفاعی قرار دارد و منتظر اقدامات تند طرف‏های درگیر است تا مشروعیت لازم برای گام‏های هسته‏ای خود را بدست آورد. در واقع دستیابی ایران به فناوری هسته‏ای بیش از آنکه بقول آمریکایی‏ها صلح را بخطر انداخته باشد باعث تحکیم آن شده است. در ایران کسی تردیدی ندارد که اگر همین مقدار دانش هسته‏ای را نیز نداشتیم بسادگی بعنوان هدف بعدی حمله آمریکا مطرح می‏شدیم. بعلاوه قدرت‏گیری هسته ای ایران باعث شده است لحن مقامات ایرانی نیز ملایم شود، آنها دیگر نیازی به اقدامات غیرهسته‏ای احساس نمی‏کنند. هر اقدام طرف مقابل را اکنون می‏توان با اندکی تغییر در سیاست‏های هسته‏ای بخوبی پاسخ داد. در مقابل آمریکا نیز تا چندی پیش بیشتر تلاش خود را بر موضوع هسته‏ای ایران متمرکز کرده بود. مواجهه با یک کشور هسته‏ای باعث شده است مقامات کاخ سفید بنحو بی‏سابقه‏ای عاقل شوند و واکنش‏هایی خلاف نومحافظه‏کاری از آنان صادر شود. در این چارچوب وقتی می‏بینیم که سیاست برخورد آمریکا با ایران به حوزه‏های غیرمرتبط مانند فعالیت‏های دیپلماتیک ایران در عراق یا حمایت ایران از حزب‏الله و حتی بسمت مقابله اقتصادی کشیده شده است می‏توانیم آنرا تنها نشانه پذیرش شکست از طرف آمریکا بدانیم، چرا که آمریکا از برخورد با مولفه اصلی قدرت ایران دست کشیده و به مسایل فرعی پرداخته است. ضعف شدید آمریکا در این درگیری در افکار عمومی بین‏المللی کاملا مشخص شده است بنحوی که اکنون برخلاف یکی دو سال قبل کمتر کسی در سراسر دنیا نگران حمله آمریکا به ایران است و آنرا جدی می‏گیرد. افکار عمومی دریافته است که ایران وآمریکا وارد یک مرحله بلندمدت از همسنگی هسته‏ای شده‏اند و احتمال برخورد این دو قدرت بزرگ منطقه‏ای و بین‏المللی روز به روز در حال کاهش است. البته نباید از نظر دور داشت که ویژگی روانی جنگ سرد این است که طرفین دائما مشغول تحلیل آخرین وضعیت موازنه نیروها هستند و مترصد فرصتی هستند تا در صورت برهم خوردن تعادل برای حمله سرنوشت‏ساز پیش‏دستی کنند. البته این حالت نه جنگ نه صلح را نباید با احتمال حمله قریب‏الوقوع اشتباه گرفت.
  • نویسنده: فرزان حدادی

  • نظرات دیگران ( )
  • سیاست داخلی

    جلسه مجمع (یکشنبه 85/11/1 ساعت 9:26 صبح)

    از شانس من تاریخ مجمع طوری بود که نتونستم بطور کامل در جلسه حضور داشته باشم و فقط یکی دو ساعت اول بودم. هدفم از شرکت در این جلسه بیشتر آشنا شدن با دوستان قدیمی وبلاگی بود. با چند نفر از جمله ابوذر (وبلاگ پاسداران) آشنا شدم و خاطرات گذشته برام زنده شد. یادش بخیر دو سال پیش هنوز سرویس نظارت بر کامنتها وجود نداشت و بخش نظرات وبلاگ‏های حزب‏اللهی صحنه انتقام‏گیری و گاه توهین به مقدسات میشد. وبلاگ ابوذر در راس هجوم بود و یادمه یبار یک نامه جعلی رو در اینترنت منتشر کرده بودند از دفتر رهبری که حالا یادم نمییاد راجع به چی بود. طرف آنلاین بود و من و ابوذر هم. با اینکه به وقت من نیمه شب بود نمی‏تونستم خودم رو راضی کنم که بگیرم بخوابم. انتقادات شدیدی بود و دفاع ما هم شدید بود. هر نیم ساعت بلند میشدم و میرفتم سایت ..... ما بطور موفقیت آمیزی توانستیم ثابت کنیم نامه جعلی است و در این میان بحثهای ابوذر خیلی دقیقتر بود.

    اول اینکه جلسه مجمع با استقبال گسترده وبلاگ‏نویسان روبرو شده بود. من تا بحال این تعداد وبلاگ نویس را یکجا جمع ندیده بودم. امیدوارم دوستان تا زمانی که تنور داغه انتخابات شورای مرکزی را هم برگزار کنند چون تجربه نشان داده که هر کار جمعی کم‏کم دچار افت انگیزه میشود. دوم اینکه حضور بزرگانی چون ده‏نمکی و داوودآبادی خیلی باعث روحیه دادن به بچه‏ها بود و صحبت‏های داوودآبادی هم خیلی جالب بود. البته من فکر می‏کردم ده‏نمکی هم قراره صحبت کنه ولی بنظرم حرف دل این دو نفر تفاوت زیادی نداره. سوم باید از بچه‏ها برای پخش کلیپی درباره بوسنی تشکر کنم بسیار زیبا و تاثیرگذار بود (البته از چند ثانیه اولش که بگذریم!). چیزی که در مجمع وبلاگ نویسان مسلمان مهمه اینه که همه آدمها آرمانهای مشترکی دارند و هر کدام مستقلا در فضای اینترنت تاثیرگذار هستند. اینجا کسی بالاتر از دیگری نیست و همه با هم برادرند. بنابراین هر که دارد هوس کرب و بلا بسم الله. بچه‏های موسس هم که واقعا زحمت کشیده‏اند و چند سالی برای راه‏اندازی این مجمع کار کرده‏اند. امیدواریم دلهاشان متحد و خدا یارشان باشد. 


  • نویسنده: فرزان حدادی

  • نظرات دیگران ( )
  • سیاست داخلی

    <      1   2      
    بهمن 1385 - پیاده رو خاطرات
    فرزان حدادی
    فرزان حدادی، 29 ساله، ساکن تهران. دانشجوی مهندسی برق، گرایش مخابرات، دانشگاه شریف.

  • بازدیدهای این وبلاگ
  • امروز: 9 بازدید
    دیروز: 44 بازدید
    کل بازدیدها: 232827 بازدید

  • پیوندهای روزانه
  • » تمامش کن اوباما ! (فارس) [121]
    » نگاه میر حسین به اقتصاد (فارس) [117]
    » راز تونل‏های غزه (فیگارو) [204]
    » بمب گوگلی برای غزه [85]
    » تنها ایران می‏تواند به برتری غرب خاتمه دهد (رابرت بائر) [111]
    » جراحی قلب گرانتر از متوسط جهانی (الف) [318]
    » درباره اجتهاد، تقلید و مرجعیت (هاشمی) [112]
    » حملات بمبئی عملیات مخفی سرویس‌های اطلاعاتی (بارنز) [89]
    » مهاجرین و قدرت آینده اروپا (الف) [62]
    » تحلیلی بر شکل‏گیری حزب‏الله (فارس) [84]
    » مبانی قحط‏الرجال (واژگون) [90]
    » توسعه ویکی‌پدیای فارسی، وظیفه ملی (الف) [142]
    » نقدی بر فیلم کنعان (الف) [68]
    » تلفن همراه خطرناکتر از سیگار (الف) [93]
    » کالبدشکافی بحران موسسات مالی امریکا (الف) [179]
    [آرشیو(48)]

    " style="width:110" onfocus="this.select()" autocomplete=off contenteditable=true />

  • اخبار و تحلیل

  • کیهان
    خبرگزاری فارس
    خبرگزاری مهر
    رجا نیوز
    الف

  • لینک دوستان

  • خاطرات خصوصی من
    پاسداران
    خاکریز
    عقل سرخ
    مطالعات فرهنگی
    واژگون
    بیم موج
    خبرنگار مسلمان
    اشراق
    سیاست خارجی
    حریم یاس
    دولت اسلامی
    پیاده رو خاطرات در پرشین بلاگ
    کلمه

  • مطالب بایگانی شده