فیلم جدید میرکریمی بنام «به همین سادگی» نه تنها نمیتواند ادعای توجه به زنان خانهدار را داشته باشد بلکه ضربهای کاری به این قشر از مردم محسوب میشود چرا که مهمترین نتیجه فیلم القاء وجود یاس و پوچی در زندگی این بخش بزرگ از زنان ایران و جهان است. فیلمساز با پرداختن افراطی به لایه سطحی زندگی و جزئیات روزمره تلاش میکند ناتوانی خود از یافتن معنایی در زندگی شخصیت اول فیلمش را به عدم وجود معنا در چنین زندگیای تعبیر کند. گذشته از اشکالات فنی نظیر فیلمبرداری سردست که بشدت چشم را خسته میکند، برخی مسایل غیرشرعی که از میرکریمی انتظار نمیرفت نیز در فیلم وجود دارد. تم اصلی فیلم پرداختن به پیشپا افتادهترین بخشهای زندگی آدمها چه زن و چه مرد است و از این رهگذر میکوشد با قیافهای روشنفکرانه یاس فلسفی خود را القاء کند و انسانها را بخاطر پوچی و بیهدفیای که ترسیم میکند تحقیر کند. زنی که باید دائم بشورد و بپزد و بسابد و تا دیروقت شب منتظر شوهرش بماند و خودش را برای او آرایش کند و آخرسر هم شوهر بعد از آمدن به خانه نه غذا بخورد و نه توجهی به زن میکند، چقدر غمانگیز! مشکل اصلی فیلمساز این است که آنقدر درگیر آنالیز و تجزیه زندگی آدمها شده است که از درک معنای موجود در زندگی تکتک آنها بازمانده است. انسان موجودی اجتماعی است و بخش مهمی از معنای زندگی وی نیز در رابطه با دیگران شکل میگیرد، بنابراین انسانی که تنها باشد تهی از معنا خواهد شد و به پوچی خواهد رسید. و این همان اتفاقی است که در فیلم برای زن میافتد، کارگردان آنقدر او را تنها نگه میدارد تا پوچ و تهی و بیمعنا جلوه کند و تا آخر حقارت برود. بله این فیلم واقعا یک فیلم «مدرن» بود چون دقیقا خصلت مدرنیته تهی کردن هر چیز از معناست.
|
سیاست داخلی |